Heather De Michele och The Groundlings
Heather De Michele. Foto Privat

HEATHER DE MICHELE

INTERVJU MED HEATHER DE MICHELE, KONSTÄNRLIG LEDARE PÅ

THE GROUNDLINGS - EN IMPROVISATIONSTEATER I LOS ANGELES


Även om det i första hand är filmindustrin i Hollywood som satt sin prägel på Los Angeles så har staden också ett rikt utbud av teatrar. En av dessa teatrar som särskilt sticker ut och där flertalet av Hollywoods kända namn inlett sin karriär är improvisationsteatern The Groundlings. Teateristan hade tillfälle att göra en exklusiv intervju med Heather De Michele, konstnärlig ledare för denna mycket speciella scen.


Teateristan: Kan du berätta lite om den här teatern, hur den arbetar och om dess historia?


Heather: Absolut. The Groundlings Theater grundades 1974 så vi har precis firat vårt 42-års jubileum. Teatern grundades av en man vid namn Gary Austin. Han hade ett teaterkompani utanför San Fransisco som hette The Committee vilket i första hand var en grupp artister som tillsammans utförde så kallade "improv jams".

Efter ett tag kom Gary Austin ner till LA där han inrättade samma koncept, vilket sedermera kom att bli The Groundlings. Under bara några år växte teaterkompaniet och flyttade från Hollywood ner hit till Melrose Avenue. Allt fler och fler ville ta del av dessa "improv kvällar" och på den tiden, på 1970-talet, var alla som deltog en del av improvisationsgemeskapen, en Groundling.


Ganska snart anslöt sig Lilly Tomlin (amerikansk skådespelerska) och flera med henne. De blev snabbt stamgäster och kom ofta för att se olika föreställningar. Även Lorne Michaels, som startade Saturday Night Live kom för att se föreställningarna. Laraine Newman (amerikansk skådespelerska och komiker) från The Groundlings kom att tillhöra ursprungsensemblen i Saturday Night Live. Allt detta ägde rum på 1970-talet. Det var då allting började att falla på plats för The Groundlings. Efter några år öppnade vi också en teaterskola. Det hela fortsatte att växa - och här är vi nu, 42 år senare.


Teateristan: Vad är det som gör The Groundlings så unikt? På vilket sätt skiljer ni er från andra teatrar i Los Angeles?


Heather: Vad som verkligen gör det här teaterkompaniet unikt är inte minst en enastående produktion av sketch-komedi som sådan och användandet av improvisation som medel för att skapa just sketch-komedi. Men det är också att med grund i improviationsteater skapa karaktärsbaserad improvisation som kan utveckla  sig till skrivna karaktärsbaserade verk, som i sin tur kan utveckla starka scetchkomiker. Det blir alltså ett lärosäte för improvisationens grunder, där det ges möjlighet att arbeta på idéer kring karaktärer, att öva på sitt eget skrivande och att bygga upp en egen repertoar som skådespelerska, komiker och dramatiker; allt i ett med möjligheten att också utföra sitt eget material.


Teateristan: Vilken roll spelar improvisationsteater i Los Angeles idag?


Heather: Improvisationsteater har otvivelaktigt ökat exponentiellt i Los Angeles under åren. Det som sker ofta är att folk som söker sig till filmindustrin kommer till Los Angeles, och skaffar sig förhoppningsvis en agent och får rådet att arbeta med improvisation för att förbättra möjligheterna för att lyckas i Hollywood. Som det ser ut idag är det meriterande att behärska "improv" vid provspelningar för reklam, TV och film. Lyckligtvis för oss är det oerhört populärt inom Hollywoodindustrin.


Teateristan: Hur kommer det sig att du började arbeta med just improvisationsteater?


Heather: Jag har arbetat länge med teater. Jag började med att regissera. Under flera år arbetade jag med regi i New York där jag ett tag faktiskt var involverad i just scetchkomedi.. Jag måste säga att jag älskade att arbeta med scetchkomedi, så när jag sen flyttade från New York till Los Angeles så sökte jag medvetet efter arbete inom teatervärlden och inom just scetchkomedi.


Teateristan: Du har också arbetat i Sverige. Kan du berätta lite om det?


Heather: Ja, tillsammans med en performancegrupp från New York uppträdde jag på Södra Teatern i Stockholm men även på scener i Göteborg och i Malmö. Performancegruppen bestod enbart av kvinnor, och enbart sketchkomiker. Det var en fantastisk tid, jag älskade verkligen Sverige. Vi åkte faktiskt en andra gång till Svergie. Då spelade vi också i Umeå. Det var vinter och jag minns att det var väldigt kallt och mörkt (skrattar) men så välkomnande och härligt. Jag älskade verkligen människorna där. Jag har kommit att bli ett stort fan av Sverige.   


Teateristan: New York är kanske mer känt som teatervärldens stad men det finns många teatrar även i Los Angeles. Kan du berätta lite om teaterlivet i Los Angeles?


Heather:  Jag bodde tio år i New York och kan av personlig erfarenhet svara att teaterlivet är mycket rikare där. Troligtvis har det att göra med att artisterna där strävar efter att bli en del av teatergemenskapen i New York medan teatergemenskapen i Los Angeles snarare verkar vara ett sidoprojekt för att främja det större målet som ofta är TV och film. Samtidigt måste det sägas att det finns mycket teater, och mycket bra sådan, här i Los Angeles.


                                                                                                                                                                                                                                   

                                                                                                                      Till startsidan

PRENUMERERA

PÅ VÅRT NYHETSBREV

För senaste nytt inom Stockholms teatervärld.

 
 



Copyright CultureGreen AB @ All Rights Reserved