bortförd vid midnatt

BORTFÖRD VID MIDNATT

Bortförd vid midnatt. Foto: Bengt Wanselius

EN FÖRESTÄLLNING OM ONDSKA OCH MOD

Bortförd vid midnatt är ett drama som utspelar sig under nazitiden i Tyskland. Det är en föreställning om ondska och brutalitet men också om modet att stå emot. Det är också en berättelse om advokaten Hans Litten som fick betala ett högt pris för sin kamp för lag och rätt när nazisterna med våld monterade ned rättssamhället.


 

Bortförd vid midnatt  (taken at Midnight) är Mark Hayhursts debutpjäs som hade premiär i London 2014. Hayhurst har, förutom pjäsen, dessutom gjort TV-dokumantärer om Hans Litten, denne advokat som kom att konfrontera Adolf Hitler och som är centralfigur i den nu aktuella föreställningen.


Den unge advokaten utmanade den blivande diktatorn innan makttillträdet genom att kalla in Hitler som vittne under en rättegång mot SA-män som hade brutit sig in på en nattklubb och misshandlat meningsmotståndare. Denna inledande händelse ägde rum 1931 då nazisterna annu inte kommit till makten, men utövade terror på Berlins gator. Detta kom sedermera att stå Litten dyrt. Natten efter riksdagshusbranden, en månad efter det att Hitler blivit rikskansler, hämtades Litten tillsammans med andra intellektuella av polisen och sattes i vad man menade var "skyddshäkten". Hans Littens liv i frihet var slut.


Bortförd vid midnatt är en otäck studie i den ondska som utspelade sig i Tyskland efter Hitlers maktövetagande. Pjäsen är inte bara en beskrivning av alla de grymheter som begicks mot motståndare till nazisterna, utan är också en studie av mänsklig ondska i allmänhet som den tar sig uttryck i speciella situationer. Hayhurst analyserar hur ett totalitärt samhälle får vanliga människor att förvandlas till "monster" som på ett sjukt sätt njuter av att plåga medmänniskor. Föreställningen utvecklas till en studie av hur ett ondsefullt beteende kan genomsyra ett helt samhällsklimat. Liknade situationer har förekommit i andra länder och förekommer dessvärre fortfarande.


Stadsteaterns lilla scen har omvandlats på ett ovanligt sätt för att framhäva en otäck atmosfär i teatersalongen. på scenen finns en kvadrat omgiven av bänkar vid sidorna. Ljusets hjälp, vars strålar bildar galler, förvandlar denna fyrkant till en fängelsecell där brunklädda vakter misshandlar sina fångar med personlig inlevelse. En av fångarna definierar platsen som "en utbildning i ondska".


Grymheterna genomsyrar samhället som av dess skapare kallas för "nyordning".  Men det finns också människor som aldrig ger upp rättvisan och godheten oavsett personlig uppoffring. Dessa människor representeras i den här verklighetsbaserade berättelsen av advokaten Hans Litten, huvudpersonen i stycket, som offrar sin egen person för sina uppfattningar om rättvsa och moral.


Föreställningen innehåller idel skickliga skådespelare som tillsammans med regi och scenografi bygger upp en till fullo otäck atmosfär. Man har dessutom använt medel för att förstärka upplevelser av den dåvarande stämningen i Tyskland; bruna kläder och någonstans hörs Horst Wesselsången.

Ensemblen bidrar också till att skapa bilder av vanliga människors uttsatthet under den ordning som efterhand uppstår.


Behador Foladis gestaltning av den rebelliske advokaten Hans Litten är briljant. Han är alltigenom denne till besatthet rättfärdige rättskämpe som trots svår tortyr och utsatthet inte ger avkall på sin övertygelse om ett samhälle byggt på lagar. En människa som inte kompromissar med principer.  Gunilla Röör är utomordentlig som Irmgardt Litten, den, förgäves kämpande modern på vars bok berättelsen bygger. Pablo Leiva Wenger gestaltar rollen som gestapoofficeren Dr Konrads dubbelbottnade person på ett mycket imponerade sätt. Han visar cynism och ondska men har  samtidigt en mänsklig sida som förvånar. Samuel Fröler övertygar som den något kompromissvillige fadern Fritz Litten. Genom att gå makthavarna till mötes försöker han, på sitt sätt, bidra för att rädda sonen. Dessa karaktärer illustrerar olika inställningar att hantera och anpassa sig i ett diaboliskt system. Även den övriga ensemblen måste ges en stor eloge i skapandet av en stämning fylld av skräck.


Ångesten och rädslan finns närvarande hela tiden under föreställningens gång. På så sätt har regissören Philip Zandén skapat en uppsättning som visar den situation som människor i ett totalitärt system befinner sig i.


Bortförd vid midnatt är ett omskakande och starkt stycke teater som, dessvärre, ligger alltför rätt i tiden. Hela pjäsen är mycket välspelad och tillsammans med regi, scenografi och musik blir föreställningen på samma gång både skrämmande och gedigen.

                                                                                                                                     



                                                                              Till startsidan

PRENUMERERA

PÅ VÅRT NYHETSBREV

För senaste nytt inom Stockholms teatervärld.

 
 



Copyright CultureGreen AB @ All Rights Reserved