Premiär 12 mars
Teater Galeasen
I ett gränsland mellan minne och fantasi, i en brutal skildring av en rå verklighet, rör vi oss mellan Irak och Finland med berättelser där det surrealistiska och absurda också är helt realistiskt.
Kulturhusetstadsteatern
Skärholmen
Varför blir jag arg när jag egentligen är rädd? Vågar jag säga vad jag känner? Tänker jag så här för att jag känner något eller är det tankarna som väcker känslor i mig? EQ är en varm och humoristisk föreställning där vi försöker vi reda ut vad som är känslor och vad som är tankar. Från 15 år
Maximteater
Tennessee Williams Pulitzerbelönade mästerverk i regi av Stefan Larsson med Peter Andersson, Marie Göranzon, Erik Ehn*, Livia Millhagen*, Cilla Thorell, Andreas Kundler, Bashkim Neziraj och Jan Malmsjö i rollerna.
Uppsättningen är en produktion av "Maximteatern" och "Kulturhuset Stadsteatern" i samarbete med *Dramaten"
.
Strindbergs Intima teater
Det är en föreställning som utgår ifrån Strindbergs olika skildringar av moderskapet och av relationen mor-dotter. De olika texterna flätas samman med en föreläsning. Regi: Anna Pettersson
Modern: Gunnel Lindblom
Dottern: Siri Fagerudd
Föreläsaren: Carolina Frände/Amelie Björc
Strindbergs Intima teater
I texterna slåss Strindberg mot religiositetens grubbel, vetenskapens logik och det ockult dolda. Hur uppstod förnuftet, vetenskapen? Övergången från ett religiöst litterärt mytiskt tänkande till det som vi kallar ett logiskt vetenskapligt tänkande infann sig i slutet av 500talet f.Kr. då filosofen Herakleitos verkade
Kulturhusetstadsteatern
Skärholmen
De är 7– 9 stycken beroende på hur man ser det. Någon är hård. En annan fladdrig och tyst. De skapar svettningar eller skratt. De tar oss ut på resor och uppstår fast man inte vill. De förlamar oss, förvånar oss, får oss att gråta eller sänka vår blick. Vi har dem alla hela livet vare sig vi vill eller inte. EQ är en varm humoristisk föreställning om känslor.
Dramaten Elverket
Pjäsen, som utspelar sig 1940, några månader innan USA drogs in i andra världskriget, börjar som en borgerlig salongskomedi med en sylvass matriark, men utvecklas till en omskakande politisk thriller som väcker många dagsaktuella frågor