The Nether

THE NETHER

Foto: Markus Gårder

EN MÖRK FRAMTIDSVISION I EN DIGITAL VÄRLD

The Nether är en mörk historia som utspelar sig i en framtida digital värld där skillnaden mellan verklighet och illusion suddas ut.

 

Dramat The Nether sattes upp för första gången år 2013 och är skrivet av Jennifer Haley som är uppväxt i San Antonio USA men är bosatt i Los Angeles. Det är en mörk historia som utspelar sig i en framtida digital värld där skillnaden mellan verklighet och ilussion suddas ut. Människor kan leva ut fantasier i total ananymitet genom att anta andra skapade skepnader i en låtsasvärld.

 

Vid första anblicken kan den här skenvärlden förefalla vara oskyldig eskapism, något som också förfäktas av "Papa" (Reine Brynolfs), den ansvariga för själva dataprogrammet "gömstället"i pjäsen.

Mörkret i handlingen accentueras ytterligare, nästan personifierad på scenen av Nina Zanjani som konfronterar och polemiserar mot Papa. Hon spelar kriminalpolisen Morse med sådan briljans att man i hennes person skärskådar hela den dunkla stämningen i pjäsen. Konfrontationen mellan dessa båda bildar själva navet i föräställningen och blottlägger människors obskyra böjelser som får komma till uttryck i fullständig ananymitet.

 

Jennifer Haleys pjäs tar upp ett komlicerat ämne om en avancerad teknik som på ett utmanande sätt utraderar gränserna mellan verklighet och fiktion. Frågorna som ställs lämnar efter sig både känslor och eftertanke. Man kan nästan se Kafka i en modern tappning där framtidsvisionerna blivit, om möjligt än mer skrämmande.

 

Lena Endre har som regissör till denna uppsättning lyckats överhövan med att lyfta fram dessa presumtiva framtidsproblem och har på scenen skapat ett gränsland mellan fantasi och verklighet som visar hur vilsna och trasiga individer lockas till en verklighetsflykt med obemärkthet och konstlade personligheter.

 

Skådespelarna i The Nether glider mellan realitet och ilussion med hjälp av scenografi och regi. Agerandet är förträffligt och nästintill otäckt realistiskt. Det finns en väl synkroniserad helhet i denna föreställning och regi, scenografi och ensemble lyckas enhetligt skapa en svart atmosfär. En extra eloge måste också ges till barnskådespelarna som trots ringa ålder, på ett utomordentligt sätt agerar som de virtuella personer de gestaltar och får fram just de känslolösa objekt som den digitala världen har framkallat.

 

The Nether är en psykologiskt brutal framtidsvision som satts ihop med lysande finess. Lena Endre har tillsammans med en magnifik ensemble skapat en lika intensiv som skrämmande och på samma gång storartad föreställning.

 

 

Till startsidan

PRENUMERERA

PÅ VÅRT NYHETSBREV

För senaste nytt inom Stockholms teatervärld.