Iwona Burgunderprinsessa

IWONA BURGUNDERPRINSESSA

- EN FASCISTISK KOMEDI

Från vänster: Li Molnar Kronlid, Hanna Ollikainen. Foto Henrik Dahl

EN GROTESK FÖRESTÄLLNING OM ONDSKA

Iwona Burgunderprinsessa är ett surrealistiskt drama som skrevs av den polske författaren Wiltold Gombrowicz 1938, strax före utbrottet av andra världskriget och under fascismens utbredning i Europa. Det är en mörk tid som som givit uppslag till verket vilket också avspeglas på ett kraftfullt sätt på scenen.

 

Handlingen som utspelar sig i ett fiktivt kungarike, är en beskrivning av makt och underkastelse, till och med ren ondska. Berättelsen är en elak saga för vuxna där karaktärerna, kungen och hans omgivning, återspeglar hur makthavare inte bara förtrycker utan även torterar och slutligen dödar sina offer. Associationerna till den vid tiden framväxande fascismen är tydliga och representeras inte minst av de otäcka figurerna i pjäsen. Det blir den ljusskygga Iwona och tiggaren Walenty som utsätts för denna medvetna elakhet. Den fria teatergruppen Dotterbolaget har i samarbete med StdH/Stockholms konstnärliga högskola, genom att låta kungligheternas yttre attribut förstärka ondskan i en utstyrsel av ondskefulla narrar, skapat en mycket speciell uppsättning av Gombrowics pjäs. De välgjorda kostymerna förstärker det bisarra och det blir svårt att avgöra vem som döljer sig bakom maskerna. Även den övriga gestalttolkningen framhäver rollerna i stycket på ett mycket målande, nästan groteskt sätt.

 

Witold Gombrowicz är känd för sin slagfärdiga dramatik, något som på ett tydligt sätt kommer till uttryck även i denna uppsättning. Ångesten och skräcken skildras dynamiskt på scenen. Dock pendlar man mellan frågorna om huruvida Gombrowicz ångestfyllda dramer verkligen behöver förstärkas med extrem utstyrsel eller om våndan tränger fram på scenen ändå. Samtidigt lyckas just denna uppsättning förmedla bilden av de maktfullkomliga översittarna som inget mer än just narrar som saknar andra kvalitéer än att förtrycka människor.

 

Pjäsen framförs mycket skickligt av skådespelarna och det vilar ständigt en atmosfär av mänsklig illvilja över föreställningen. Gombrowizc drama lyfter fram 1930-talets obehagliga utveckling men lyckas samtidigt frigöra den från tiden när den kommer till liv på scenen. Associationerna löper fritt men verkligheten kvarstår: Clowner kan vara otrevliga, rent av skräckinjagande. Men de fortsätter att vara just det. Clowner.

 

 

Till startsidan

PRENUMERERA

PÅ VÅRT NYHETSBREV

För senaste nytt inom Stockholms teatervärld.