Frun från havet

FRUN FRÅN HAVET

Frun från havet Dramaten Foto: Henrik Halvarsson

ETT KVINNODRAMA OM FRIHET

Frun från havet är en föreställning om kvinnans frihet men också om vikten av mannens insikt att man inte kan gifta sig enbart för trygghet eller försörjning. Elida, pjäsens huvudperson, vill vara fri att välja mellan äktenskapets trygghet och det som hon tror är den stora kärleken. Mannen, Dr Wangel, inser i sin tur till slut att äktenskapet inte är en fråga om någon sorts handel och kommer, så smångom, att betrakta sin hustru som en fri människa.

 

Frun från havet är ett drama om kvinnors rätt till frihet i äktenskapet, skrivet av den norske nationalskalden Henrik Ibsen. Verket färdigställdes 1888 och följde efter hans stora verk Ett dockhem 1879. Det finns en uppenbar anknytning mellan dessa båda kvinnoskildringar i en tid som fortfarande präglas av ett patriakaliskt samhälle. Det är i sig beundransvärt att en stor författare som Ibsen redan under 1800-talet uppmärksammar och kritiserar sitt samtida samhällssystem där mannen fortfarande är familjens överhuvud. Ämnet genomsyrar ett flertal av Ibsens alster och han får betraktas som en föregångare när det gäller kvinnofrågor vid den tiden.


Både Ett dockhem och Frun från havet  handlar om relationer mellan man och hustru samt äktenskapet som institution, framför allt ur kvinnans synvinkel. Just havet spelar en stor roll i den här pjäsen och kan ses som en symbol för den frihet i äktenskapet som huvudpersonen Elida eftersträvar. Det viktiga för henne är inte att vara hustru eller man, utan att vara människa.


Elida är gift med doktor Wangel men har ett alldeles speciellt förhållande till havet som bottnar i en passion för en sjöman som hon träffat innan giftemålet med sin nuvarande man. Tanken på denne man som varit borta i många år har aldrig försvunnit, vilket ständigt påverkar hennes förhållande till maken och hans döttrar. Hon känner sig fången både på platsen där hon bor och i sin hustruroll.


En vacker dag dyker en främling upp som visar sig vara just denne sjömannen och rör upp känslorna. Skall hon lämna sin trygghet och bege sig ut i en oviss framtid eller skall hon stanna?

I själva verket är det den egna friheten att välja som hon söker. Friheten är det essentiella.


Man känner tydligt igen kopplingen till Ibsens dramer och i synnerhet Ett dockhem där förvandlingen är kärnfrågan i förhållandet mellan makarna. Signifikant är inte bara frihetslängtan utan även att maken kommer till insikt om hustruns behov.


Eva Röses tolkning av Elida, denna känslomässigt kluvna kvinna, är mycket övertygande i den här uppsättningen. Man följer hennes våndor och förändringar under föreställningens gång. Det är en typisk kvinna i ett Ibsendrama som Röse framför på scenen. Karaktären påminner, på många sätt, om Nora i Ett dockhem även om en utveckling hos mannens tankegång i den här pjäsen har skett på ett tydligare sätt; Dr Wangel, som till slut inser och accepterar behovet av hustruns rätt att fritt styra sitt liv. Magnus Roosman är urtypen för denna gedigna make som efter många våndor kommer till klarhet.


Bakom Dr Wangels och Elidas lyckosamma slut faller det ändå en skugga på grund av dottern Bolettes ( Elektra Hallman) beslut att gifta sig med sin före detta lärare Arnholm (Bengt Braskered) för att kunna lämna föräldrahemmet. Här gör författaren ett inlägg som visar att  ingenting egentligen har förändrats och handlingen leds tillbaka till den hårda verkligheten.


Uppsättningen i sin helhet är kanske något förutsägbar men det gör den inte mindre sevärd. Man känner på sig hur historien kommer att utveckla sig. Inledningen av pjäsen känns kanske lite tam, men styrkan i föreställningen växer så småningom och utvecklar sig till ett intressant och starkt drama i sin kritik av äktenskapsinstitutionen. Utan tvekan är det en bra föreställning och man känner att så här skall ändå Ibsen spelas. Trots att drygt hundra år förflutit sedan det här stycket skrevs råder det ingen tvekan om att Henrik Ibsen fortfarande är skriande aktuell när det gäller frågan om jämlighet mellan könen.

                                                                                                                                           



                                                                        Till startsidan

PRENUMERERA

PÅ VÅRT NYHETSBREV

För senaste nytt inom Stockholms teatervärld.

 
 



Copyright CultureGreen AB @ All Rights Reserved