Björn Lönner
Foto Martin Kjellberg

BJÖRN LÖNNER

EN NEW YORK-TEATER I STOCKHOLM

 

Playhouse Teater som grundades år 2000 är en annorlunda teater som skiljer sig åt med sin speciella repertoar och konstnärliga atmosfär. Föreställningarna är något utöver det vanliga och är helt inriktade på ung New York-dramatik. Det är helt enkelt en fläkt av New York som blåser in i Stockholm från denna teater.

 

På scenen framförs ny amerikansk dramatik och gärna av unga kvinnliga författare. Uppsättningarna består alltid av nya, färska pjäser som sedan spelas på denna Stockholms Broadway scen.

Man har till och med fått recensioner i New York Times, vlket inte minst visar något av de kvalitéer som på detta sätt kommer till Stockholm.

Teateristan: Hur skiljer sig Playhouse Teatern från institutionsteatrarna i Stockholm som även de ibland spelar uppsättningar av amerikanska författare?

 

Björn: Vår upplevelse är att institutionsteatrarna främst spelar älsdre amerikanska dramatiker såsom exempelvis Williams, Miller och O'Neill men de har inte lika bra koll på de nya amerikanska dramatikerna. Vi letar ständigt efter de nya berättelserna som berör. Vi får ofta höra från publiken att de uppskattar en teater som hela tiden presenterar något nytt. En annan aspekt är att vi presenterar fler kvinnliga dramatiker än institutionsteatrarna - vi har en mycket jämn könsfördelning i repertoaren. Teatern har ingen fast ensemble. Till skillnad från andra teatrar har vi alltid provspelningar, dels för att vi vill öppna upp arbetsmarknaden och dels för att vi får en högre kvalitet på skådespelare. Sen är det också viktigt för publiken att få se nya ansikten.

 

Teateristan: Idén bakom repertoaren är på flera sätt unik. Hur kommer det sig att ni valde att rikta in Playhouse Teatern på just dramatik från New York? Vad utmärker och är karakteristiskt för denna dramatik?

 

Björn: Den främsta anledningen är att både jag och Elisabet (Elisabet Klason, konstnärlig ledare på Playhouse Teater) är utbildade i New York. Vi såg massor av spännande teater när vi bodde där och konstaterade att väldigt lite av det hittar till Sverige. Karakteristiskt i vår mening är dels en hög hantverksskicklighet - de pjäser vi väljer att skriva är generellt sett väldigt välskrivna, har prövats inför publik och visat sig hålla hög kvalitet - annars

väljer vi inte pjäsen. Utmärkande är också att pjäserna ofta är drivna av engagerande berättelse med mångdimensionella karaktärer som brottas med viktiga och svåra mänskliga och samhälleliga frågeställningar. Ofta skildras den stora världens skeende i den lilla människans ställningstagande och dilemman. Utöver det är det ofta ett högt berättartempo, vassa replikskiften och snabba skiftningar från det komiska till det stundtals djupt tragiska eller smärtsamma - precis som i livet.

 

Playhouseteatern i Stockholm är ett fräscht tillskott i stadens teatervärld. Det känns stimulerande att få se nyskriven amerikansk dramatik spelad. Inte minst bjuds publiken att stifta bekanstskap med unga kvinnliga dramatiker från andra sidan atlanten.

Till startsidan

PRENUMERERA

PÅ VÅRT NYHETSBREV

För senaste nytt inom Stockholms teatervärld.