Anna Wallander
Anna Wallander, ”En dåres försvarstal – En kvinnans bekännelser” Strindbergs Intima teater Foto: Per Bolkert

ANNA WALLANDER

INTERVJU MED SKÅDESPELAREN ANNA WALLANDER


Strindbergs intima teater har tagit sig an Strindberg ur ett feministiskt perspektiv. I början av september är det nypremiär på en ny version av ”En dåres försvarstal - En vansinnig kvinnas bekännelser”

Teateristan fick tillfälle att intervjua skådespelerskan Anna Wallander som spelar huvudrollen i denna uppsättning. Det är ett annorlunda perspektiv av Strindbergs verk sett ur Siri von Essens synvinkel, kvinnan som Strindberg var gift med under en period. Siri von Essen var en mycket ovanlig kvinna för sin tid som hade brutit mot de rådande normerna.

Hon gestaltas i den nya uppsättningen av den kända skådespelerskan Anna Wallander.

Teateristan hade möjlighet att ställa några frågor till Anna Wallander började med att fråga hur hon ser på denna kvinna som hon gestaltar.


Anna Wallander ::  ”Min blick på henne förändrades inom arbetet med verket ”en dåres försvarstal”. Jag trodde det var mestadels svartsjukt svartmålande från hans sida, en partsinlaga i en skilsmässa. Jag hade en bild som jag tror kommer från nån tv version. I den finns Siri knapp, hon är väldigt eterisk och undergiven. När vi närmade oss materialet framträdde hon mer och mer som en självständig, smart och faktiskt enastående konstnär.. En otroligt fri människa och det verkar ha gällt fler kvinnor i hennes tid. Funderar mycket på det. Vi tror vi är fria men det finns delar där det råder svår backlash. Känner inget par som lever så jämställs som dem och det var tydligen inne i Stockholm vid den tiden. Hon framstod mer och mer som en fantastisk kvinna

och konstnär. Rolig och varm. Lärde August allt om teatern och franska bl.a. Inte särskillt vacker men väldigt speciell och väldigt rättfram.

Teateristan: Hur har du förberett dig inför gestaltningen av denna ovanliga och på många sätt dynamiska kvinna som du skall framställa på scen?


Anna Wallander : Oj!  Svår fråga. Läst allt jag hittat. Om samtiden, samhälleligt och inom konsten. Tittat på samtida konstnärer, både manliga

och kvinnliga. Undersökt de könsöverskridande rörelser som fanns då. Sen har jag ju repeterat mycket, både ensam och med Therese Bergman som regisserat. Och arbetat med en koreograf, Ossi Niskala. Tränat på att undersöka situationer fritt, utan hänsyn eller med mina personliga värderingar och jobbat mycket med rytm. Men mest av allt undersökt vad som går ut, en publikkontakt. Att berätta en historia helt enkelt.


Teateristan: Hur tolkar du Strindberg själv som person och hans syn på kvinnor som kommer till uttryck i hans författarskap?


Anna Wallander :  Komplex. Förfärlig och underbar. Väldigt sårbar, och desperat destruktiv emellanåt. Det verkar som alla hans ”nojor” har en

sanning i sej, det trodde jag inte innan. Kanske ett av barnen inte var hans. Hans kvinnosyn är ett riktigt sorgligt kapitel.

Han var ju kvinnorörelsens hopp ett tag. Men sen verkar det som att han inte klarat av det jämställda livet med Siri, som var så frigjord, men han kan inte erkänna det, det att han inte kan leva upp till sina egna ideal. Och det är då han börjar hata alla kvinnor. Tråkigt nog.


Teateristan: Den här uppsättningen måste ha en speciell dragningskraft eftersom den har nypremiär. Pjäsen är skriven för över

hundra år sedan - känner du att den är aktuell även idag och om så, på vad sätt och i så fall hur?


Anna Wallander: Absolut. Vi har ju velat göra den så akut som möjligt. Pjäsen är helt nyskriven, mestadels framarbetad på golvet, ur improvisationer. Den är folkbildande, underhållande och feministisk, sen är det lite 1800 tals skvaller, men bara lite.


Teateristan: Är det någon speciell känsla att spela det här stycket på Strindbergs intima teater. Scenen är ju så nära Strindberg

man kan komma?


Anna Wallander:  Ja det är mycket speciellt. Tror inte den hade kunnat bli till nån annanstans. Jag upplever att han är mycket närvarande. -



Anna Wallander har en lång skådespelarbana bakom sig inte minst har hon bland annat spelat i Hemsöborna och Pelikanen.

Hennes meriter omfattar även ett flertal andra roller på scen och film.

Föreställningen ”En dåres försvarstal – En vansinnig kvinnans bekännelser” har nypremiär den 7 september.




                                                                                                                                                                                                           

                                                                                                                       Till startsidan

PRENUMERERA

PÅ VÅRT NYHETSBREV

För senaste nytt inom Stockholms teatervärld.

 
 



Copyright CultureGreen AB @ All Rights Reserved